was successfully added to your cart.

Winkelmand

AgileAgileBB

Practice what you preach Agile Experiment

By 14/03/2018 No Comments

Agile Experiment – Experimenteren is niet precies weten waar je heen gaat, maar wel zoveel mogelijk feedback verzamelen om daarna de volgende stappen te definiëren. Wat je van tevoren allemaal tot in detail bedenkt, kan namelijk al achterhaald zijn voordat je er daadwerkelijk mee bezig gaat. Maar hoe doe ik dat zelf eigenlijk als Agile coach? Sluipen er bij mij soms ook bepaalde patronen in die niet altijd het beste resultaat voor de klant opleveren? Om daarachter te komen was het tijd voor een ‘practise what you preach’ experiment.

Experiment – met klanten en trainers
Omdat we bij ABB zelf ook scherp willen blijven, besloten we een tweedaagse pilot training “Scrum Master Advanced” met een groep enthousiaste klanten en trainers te organiseren. Want, als je elke dag als Agile coach bezig bent, kan een beetje zelfreflectie geen kwaad en is niets mooier dan van klanten en andere ervaringsdeskundigen te leren over jouw aanpak.

Kennis delen is vermenigvuldigen en nieuwe waarheden ontdekken
Begin maart was het zover en gingen we met een leuke groep, vol energie, aan de slag. Het belangrijkste doel was om van elkaar te leren. Dat deden we volgens het Japanse Shu-Ha-Ri-model:

●      Shu – Volg de regel. Dat betekent dat je de techniek opvolgt van jouw docent of coach.

●      Ha – Breek de regel. In deze fase wordt gezocht naar nieuwe invalshoeken op een probleemstelling en leer je van andere ‘meesters’ binnen de groep.

●      Ri – Wees de regel. De leerling is meester geworden, omdat hij of zij vanuit verschillende principes en standpunten een nieuwe waarheid heeft geformuleerd om de uitdaging goed aan te pakken.

Zelfreflectie om beter te presteren
Voor alle deelnemers, inclusief ikzelf, was het uitermate leerzaam en zinvol om eens met gelijkgestemden te sparren over datgene waar we dagelijks mee bezig zijn. Als Agile coach loop ik soms in de valkkuil dat ik te snel wil beginnen met het echte coachen. In dat geval doe ik iets te snel of iets te veel “Ha en RI”, terwijl het misschien beter zou zijn om eerst terug te gaan naar de basis en ervoor te zorgen dat die eerst echt land. Iets langer aandacht dus voor SHU was mijn les.

Een ander voorbeeld is dat we de eerste ochtend te veel aan het zenden waren vanuit theoretische inzichten. Waarschijnlijk heb je zelf ook weleens in een workshop of training gezeten waar er alleen maar ‘theorie’ werd gedeeld. Het geeft houvast, vooral wanneer je iets nieuws doet, maar is wel een voorbeeld van iets wat van tevoren bedacht is en dus lang niet altijd Agile kan worden genoemd.

Agile Experiment

Agile is de juiste mix zoeken van theorie en praktijk
Bij kennisoverdracht wordt vaak vastgehouden aan vaste principes en theorieën omdat je die nu eenmaal nodig hebt om een certificaat of diploma te behalen en houvast te hebben bij de start van de nieuwe manier van werken. Na de inzichten van deze eerste ochtend besloot ik de opzet van de training zelf wat meer Agile aan te vliegen en ter plekke het programma aan te passen. Het was tijd voor energie vanuit de groep en na de lunch gingen we in kleinere groepen praktijk kennis en ervaringen delen en hebben we in blokken de PDCA (plan, do, check, act) cyclus in het experiment zelf verweven. Dat dit de goede keuze was zagen we later terug in de feedback van de deelnemers.

Vooral het bewustzijn van de fase waarin je je als Scrum Master bevindt was uitermate zinvol voor iedereen. Het gaf inzicht wanneer een coachende, adviserende of faciliterende rol het best op zijn plaats is.

Wat heeft het ons opgeleverd?
Naast twee geweldig leuke en leerzame dagen met een geweldige groep mensen, hebben wij er ook veel van geleerd.

Dit Agile experiment heeft ons doen besluiten om verder te gaan met twee formats:

1)  Een Scrum Master Class (voor onderlinge kennisuitwisseling tussen ervaren Scrum Masters waar praktijk uitdagingen worden gedeeld en besproken. Zodat er extra handvaten vanuit zowel de groep als de Agile coach worden aangereikt om deze uitdagingen zelf aan te gaan).

2)  Een Scrum Master Advanced Training (voor deelnemers die de basisprincipes beter willen doorgronden, waarbij de praktijk wordt gereflecteerd aan de hand van de theorie en er inzichten worden verworven om jezelf beter te helpen voorbereiden op een examen)

Ook eens meedoen?
Wil jij de volgende keer meedoen aan een van onze experimenten? Laat het me weten via ons contactformulier en ik houd je op de hoogte van mijn hersenspinsels!

Karin Schijf

 

Reactie Danijel Rakovic, Cofra Holding

“Het waren 2 interessante dagen waarbij we echt zijn terug gegaan naar de basics van scrum. Maar ook de diepte in zijn gegaan, met vraagstukken uit de praktijk. Het fijnste was dat het voor een groot gedeelte als een soort van workshop was ingestoken waarbij tussendoor vragen gesteld konden worden. Naast de algemene scrum begrippen zijn we ook ingegaan op wat je kan verwachten tijdens een PSM 2 examen, dit gaf mij veel vertrouwen richting het examen. “